6 verschillende typen van autisme therapie dat helpt bij autisme

Een aantal autisme therapieën kan mensen met autisme helpen hun vaardigheden te verbeteren en hun symptomen te verminderen. Beginnen met de vroege autisme therapie – tijdens de kleuterklas of daarvoor – verbetert de kansen op het succes van uw kind, maar het is nooit te laat voor de behandeling.

Het wordt aanbevolen dat je begint met het onderzoeken van therapieën zodra je vermoedt dat je kind autisme heeft, in plaats van te wachten op een formele diagnose. Het kan veel tijd, tests en follow-ups duren met specialisten om een ​​formele diagnose te stellen.

Wat werkt, verschilt van persoon tot persoon. Maak kennis met enkele van de meest populaire en bewezen autisme therapieën.

 

Autisme therapie variant 1: Bezigheidstherapie

Deze activiteiten helpen kinderen met autisme om beter te worden in alledaagse taken, zoals het leren knopen van een shirt of het op de juiste manier vasthouden van een vork. Maar het kan betrekking hebben op alles wat met school, werk of spel te maken heeft. De focus is afhankelijk van de behoeften en doelen van het kind.

 

Logopedie

Dit helpt kinderen met spreken, maar ook met communiceren en interactie met anderen. Het kan gaan om non-verbale vaardigheden, zoals het maken van oogcontact, het nemen van beurten in een gesprek en het gebruiken en begrijpen van gebaren. Het kan ook kinderen leren zichzelf uit te drukken met behulp van afbeeldingensymbolen, gebarentaal of computers.

Om het meest effectief te zijn, moeten logopedisten nauw samenwerken met ouders en leraren om deze vaardigheden in het dagelijks leven te oefenen.

 

Gedragstherapie

Dit type autisme therapie gebruikt beloningen om positief gedrag te versterken en nieuwe vaardigheden te leren. Ouders en andere zorgverleners zijn opgeleid om het autistische kind van moment tot moment feedback te geven.

Behandelingsdoelen zijn gebaseerd op het individu. Ze kunnen communicatie, sociale vaardigheden, persoonlijke verzorging en schoolwerk omvatten. Studies tonen aan dat kinderen die vroege, intensieve ABA krijgen, grote, blijvende voordelen kunnen behalen.

Er zijn verschillende soorten ABA. Ze bevatten:

  • Discrete Trial Training (DTT). Dit breekt een gewenst gedrag in de eenvoudigste stappen.
  • Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI). Deze vorm van ABA is bedoeld voor jonge kinderen, meestal jonger dan vijf jaar.
  • Pivotal Response Treatment (PRT). De focus ligt hier op belangrijke aspecten van de ontwikkeling van een kind, zoals zelfmanagement en de leiding nemen in sociale situaties.
  • Verbale gedragstherapie (VBI). Verbetering van de verbale vaardigheden van een kind is het doel.

 

Klasse sociale vaardigheden

Dit is een groepsinstructie of een-op-een-instructie thuis, op school of in de gemeenschap. Het doel is om te verbeteren hoe een kind sociaal interacteert en banden met anderen vormt. Dit betekent meestal leren door middel van rollenspellen of oefenen. De lessen worden vaak geleid door een therapeut. Net als ABA is oudertraining essentieel om een ​​kind te helpen zijn sociale vaardigheden te verbeteren.

 

Therapeutisch paardrijden

Artsen noemen dit ook ‘hippotherapie’. Hier rijdt een kind op paard onder begeleiding van een therapeut. Rijden is een vorm van fysiotherapie omdat de ruiter moet reageren en zich moet aanpassen aan de bewegingen van het dier. Onderzoek toont aan dat het kinderen in de leeftijd van 5 tot 16 jaar helpt hun sociale en spreekvaardigheid te verbeteren. Het kan ook helpen om minder prikkelbaar en hyperactief te zijn.

 


Afbeeldingen communicatie systeem (PECS)

Deze vorm van autisme therapie leert kinderen om foto’s te ruilen voor items of activiteiten. Het systeem is bedoeld voor mensen die niet praten, niet kunnen begrijpen of moeilijk te begrijpen zijn. PECS werkt mogelijk niet voor kinderen die niet proberen te communiceren of niet geïnteresseerd zijn in bepaalde voorwerpen, activiteiten of voedsel. Uit een onderzoek van PECS bleek dat degenen die het gebruikten een aantal verbeteringen in de communicatie hadden, maar weinig of geen winst in spraak.