Eigenzinnig en kunstzinnig, ook in het MBOIs er in jouw beroepsschool ruimte voor creativiteit en eigenzinnige manieren van leren? Elk hedendaags schoolhoofd wil graag wat we noemen ‘met zijn tijd meegaan’. Het beroepsonderwijs is inderdaad veel meer dan een opsomming van beroepsvakken. Uiteraard leren studenten alles wat ze nodig hebben om hun vak goed te zullen uitvoeren. Maar is onderwijs niet meer dan dat? In om het even welke studierichting komt er meer kijken dan het leren van technische vaardigheden. Bij heel wat beroepen komt er ook creativiteit kijken. En wat met sociale vaardigheden zoals het leggen van contacten met nieuwe personen, het samenwerken met collega’s en daarbij een gemeenschappelijk doel nastreven? Dit is een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Als schoolhoofd wil je je studenten alle bagage meegeven die je maar kan meegeven. Biedt ze een aantal projecten MBO aan, zo zijn ze klaar voor later! Welk MBO projecten voor welke richting?Wil jij je studenten een extra boost geven en hun beroepsvakken nog interessanter maken? Koppel ze aan creatieve activiteiten MBO. Dit kan door middel van workshops voor één of meerdere groepen, of je kunt een heel jaarprogramma samenstellen en de workshops spreiden over heel de school. Hoe je dit aanpakt? Het is eenvoudig. Je gaat met je ideeën naar de externe organisator van de workshops. Samen werk je de inhoud uit, je bespreekt de doelstellingen en je bepaalt het eindresultaat. Wil je aan de groep van IT, als tegenhanger voor hun zeer technische vakken, een workshop analoge fotografie of stencil graffiti aanbieden? Zoek je voor je studenten dienstverlening een eigenzinnige workshop beatmaking of capoeira dansen? Dit wordt gegarandeerd een aangename een vooral leerzame afwisseling. Je kunt al deze workshops ook in projecten gieten en voor heel de school een aantal evenementen organiseren. Wat nemen de studenten mee uit de MBO projecten?In de MBO projecten wordt er rekening gehouden met de richting van de studenten. Er wordt af en toe verwezen naar de technische vakken. Maar daarbij ligt de nadruk vaak op het omgaan met andere studenten. Hoe komen de individuele studenten aan bod in een groep? Welke rol gaan ze vervullen om tot het gewenste eindresultaat te komen? Hoe zien zij zichzelf, welke vaardigheden moeten ze aanspreken en welke (nieuwe) vaardigheden ontdekken ze bij zichzelf? Deze aspecten verdwijnen soms – helaas – tijdens de reguliere vakken naar de achtergrond. Er moet zoveel leerstof verwerkt worden, dat er weinig ruimte is voor andere zaken. Projecten in het MBO zijn dan ook dé ideale momenten om andere elementen te leren: leidinggeven en uitvoeren, individueel werk en groepswerk, overleggen en compromissen sluiten. Ook dit is een zeer belangrijk aspect in het latere beroepsleven van de studenten. |
https://kleinkunstig.nl |