Gevoelige tanden, wat doe ik er tegen?

Regelmatig naar de tandarts gaan is erg belangrijk, zeker wanneer je consistente tandpijn begint te krijgen na het eten van koud voedsel of dranken. Zo kun je ook pijn voelen aan je tanden wanneer je koude lucht voelt, maar ook wanneer je zoet of zuur voedsel eet. Veel mensen hebben tegenwoordig last van gevoelige tanden. Heb je gevoelige tanden, dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk een afspraak bij de tandarts maakt. Het kan namelijk zijn dat je tandglazuur beschadigd is, waardoor de zenuwuiteinden van je tanden erg gevoelig zijn wanneer je eet of drinkt. In de tussentijd kun je verschillende dingen uitproberen die de pijn kunnen verlichten. Lees snel verder voor 4 handige oplossingen voor gevoelige tanden!

4 oplossingen voor gevoelige tanden

• 1. Desensibiliserende tandpasta

Desensibiliserende tandpasta bevat stoffen die helpen de zenuwuiteinden van je tanden te beschermen tegen irriterende stoffen. Het meest actieve ingrediënt is kaliumnitraat, een stof die pijnsignalen blokkeert die van een zenuw in je tand naar je hersenen gaan. Na een paar keer deze tandpasta te gebruiken zal je gevoeligheid al verminderen. Daarnaast is het ook verstandig om een tandenborstel met zachte haren en mondspoelingen met een laag zuurgehalte of fluoride te gebruiken.

• 2. Spoelen met zout water

Zout is een effectief antisepticum en kan ook helpen om ontstekingen te verminderen. Om symptomen van gevoelige tanden te verlichten, is het aan te raden om twee keer per dag te gorgelen met een spoeling met zout water. Voeg een halve tot een hele theelepel zout toe aan een glas lauw water en meng goed. Spoel de oplossing maximaal 30 seconden in je mond en spuug het vervolgens uit.

• 3. Honing en warm water

Honing is een antibacterieel middel en kan worden gebruikt voor wondbehandeling. Honing kan helpen de genezing te versnellen en pijn, zwelling en ontsteking te verminderen. Om de pijn van gevoelige tanden te verminderen, spoel je je mond met warm water en een lepel honing.

• 4. Kurkuma

Kurkuma kan worden gebruikt als een ontstekingsremmende behandeling. Kurkuma bevat een stof genaamd curcumine die bekend staat om zijn ontstekingsremmende effecten. Het is gebruikt in ayurvedische behandelingen, bij behandelingen voor spijsvertering en als middel om wondgenezing te verbeteren. Maal de kurkuma en masseer het vervolgens op je tanden.

Een goed mondspoelmiddel tegen gevoelige tanden kan je ook helpen. Er zijn verschillende mondwaters te koop, met verschillende smaken. Zo zit er altijd wel eentje bij die in jouw smaak valt.

Tips tegen oorsmeer bij honden

Lijkt het alsof je hond veel oorsmeer in zijn oren heeft? Het is normaal dat alle honden een beetje oorsmeer hebben, omdat alle honden, net als mensen, voortdurend oorsmeer produceren. Overmatig oorsmeer kan echter leiden tot problemen met parasieten en oorontstekingen. Oorsmeer bij honden wordt geproduceerd in de gehoorgang van je hond en het doel hiervan is om de gehoorgang te beschermen. Maar wanneer de oren van je hond te veel oorsmeer produceren, kan dit leiden tot een aantal problemen. Problemen als schimmelinfecties, oormijt besmettingen en mogelijk pijn als de oorsmeer ophoping diep in de oren van de hond zit. Door het oor van je hond vrij te houden van overtollig oorsmeer, vermindert of elimineert je het risico van blootstelling aan deze en vele andere problemen die kunnen leiden tot pijn of hoge dierenartskosten.

Oorzaken en preventie van overtollig oorsmeer bij honden

Er zijn een aantal oorzaken van een ophoping van oorsmeer bij honden, maar verreweg de meest voorkomende oorzaak zijn allergieën. Oormijten en infecties kunnen ook leiden tot oorsmeer ophoping.

• Allergieën

Wanneer honden last hebben van een allergie, hebben ze de neiging om constant aan hun oren te krabben. Als dit niet wordt behandeld, kan dit leiden tot ontstekingen en de productie van overmatige hoeveelheden oorsmeer. Samen met de dierenarts wordt gekeken waar je hond precies allergisch voor is. Zodra dit is vastgesteld, kun je je hond mogelijk uit de buurt houden van allergenen of op zijn minst hun blootstelling eraan beperken. Je dierenarts kan ook een hulpmiddel voorschrijven die de symptomen van de allergieën van je hond te verlichten.

• Oormijten

Oormijten komen helaas zeer veel voor bij honden. Deze parasieten kunnen eenvoudig worden overgedragen door besmette dieren. Mijten kunnen ontstekingen en de zwart of roodbruin oorsmeer veroorzaken. Door de oren van je hond goed schoon te houden met een oorreiniger die specifiek voor honden bedoeld is, kun je het voedsel dat de mijten nodig hebben om te overleven, verwijderen. Geen eten, geen mijten en dus geen overproductie van oorsmeer.

• Oorinfecties

Oorinfecties leiden vaak tot overproductie van oorsmeer, omdat het systeem van de hond de ontstoken gebieden probeert te beschermen. Hoewel de meest voorkomende oorzaak van ontsteking oormijt is, kan dit ook leiden tot infectie en ontsteking als je hond graag aan zijn oren krabt als een gewoonte. Je kunt je hond leren om niet aan zijn oren te krabben met snoepjes.