Praktijkardi
Image default
Zakelijke dienstverlening

5 veelvoorkomende fouten tijdens het maken van een animatie

5 veelvoorkomende fouten tijdens het maken van een animatie

Animaties zijn een zeer effectief- en populair middel om in te zetten bij (voorlichtings)campagnes of om mensen kennis te laten maken met je bedrijf. En dat zijn nog maar twee voorbeelden, want met een goede animatie kun je jouw doelgroep heel goed, snel en laagdrempelig informeren en jouw boodschap meegeven. Dan moet dat uiteraard wel op een goede manier gebeuren. Het gaat namelijk nogal eens fout.

Sta jij op het punt om een animatie te gaan (laten) maken? Dan willen we je graag behoeden voor de meest gemaakte fouten. We geven je er vijf mee.

  1. Het produceren van een succesvolle animatie valt of staat met een goede voorbereiding. Het is heel verleidelijk om gelijk te beginnen bij de invulling van de animatie, maar hold your horses. Er zijn eerst een aantal belangrijke vragen die je voor jezelf moet beantwoorden. – Wat is je boodschap? – Aan wie wil je die overbrengen? – Op wat voor manier wil je die boodschap overbrengen? – Hoe wil je de animatie verspreiden? – Wat wil je dat je doelgroep voor actie onderneemt nadat ze de animatie hebben gezien?
  2. Op safe spelen: Als je denkt een succesvolle manier te hebben gevonden voor het maken van een animatie, dan is de kans groot dat je de volgende keer precies hetzelfde stramien gebruikt. Niet doen! Tenminste, niet altijd. Probeer je creativiteit aan te blijven spreken en vraag je aan het begin van het maakproces bij een nieuwe animatie altijd af hoe je het aan wilt pakken.
  1. In het social media tijdperk waarin we tegenwoordig leven is de aandacht van degene die je wilt bereiken een waardevol, maar schaars goed. Mensen bepalen bij het zien van beelden of film na slechts een aantal seconden of ze het interessant genoeg vinden om door te blijven kijken. Wacht dus niet met je boodschap, maar zorg dat je direct de aandacht van de kijker grijpt! Make an entrance!
  2. De boodschap in een animatie komt bij de doelgroep het best over als je die tot de essentie weet terug te brengen. Het is heel verleidelijk om in een animatie te veel te willen vertellen. Dat is erg gevaarlijk. De kijkers kunnen namelijk in de war raken en je boodschap wordt er vaak niet helderder op als je die omkleed met allerlei extra- en overbodige informatie. Houd het dus kort en krachtig!
  3. Deze tip hangt samen met de vorige. Maak je animatie niet te lang. We vertelden je al dat de aandacht van de gemiddelde kijker van je animatie snel verslapt. Ga dus geen animatie maken van meerdere minuten, maar houd de lengte in de gaten. De ideale lengte van een animatie is zo rond de 30 seconden.

Donker Media staat voor je klaar! (Heading 2) Wil je na het lezen van deze blog meer weten over de valkuilen bij het maken van een animatie? Donker Media staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden. Neem gerust contact om een animatie laten maken.